تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

جزئیات فعالیت‌های شرکت سینا| محموله «بسیار خطرناک» چگونه وارد و انبار شد؟

انفجار مهیب در منطقه بندری اسلکه شهید رجایی در محوطه اختصاصی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا رخ داد. در این مطلب در کنار پرداختن به جزئیات نقش شرکت سینا در حادثه درباره کار ویژه، فعالیت‌ها و مشخصات شرکت خواهید دانست.

همه چیز درباره شرکت سینا،

رویداد۲۴ | صدای چندین انفجار مهیب در منطقه بندری اسلکه شهید رجایی در ششم اردیبهشت ماه شنیده شد که شمار زیادی از هموطنانمان در بندرعباس را تحت تاثیر قرار داد. این صدا و دود حاصل از آتش سوزی مهیب که حتی از قشم نیز قابل روئیت بود، زمین را به لرزه درآورد و علاوه بر خسارات مالی، موجب مصدومیت شمار زیادی از ساکنان شد که براساس آمار هلال احمر ۱۲۴۲ نفر بود. از ساعات اولیه گزارش‌های محلی به نام دو شرکت به نام «شرکت سینا» که مالک کانتینر‌های آتش گرفته بود و «شرکت بنا گستر کرانه بندرعباس» که گفته می‌شد بخشی از این کانتینر‌ها را اجاره کرده، اشاره داشت. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که انفجار مهیب حوالی ساعت ۱۲ ششم اردیبهشت در محدوده اسکله کانتینری شرکت سینا رخ داده است که بعد از دقایقی، آتش باعث وقوع انفجار شدید می‌شود. همچنین شاهدان عینی می‌گویند؛ به دلیل دمای هوای ۴۰ درجه و همچنین انباشت مواد اشتعال‌زا، این آتش به‌سرعت تسری پیدا کرده و باعث انفجار شده است.

شرکت سینا تاکنون اظهار نظری درباره محتوای کانتینر‌ها نداشته است و بنابراین هنوز اطلاعات دقیقی از محتویات کانتینر‌ها در اختیار نیست، اما اشورای اطلاع‌رسانی دولت اذعان کرده است که «انفجار در «یکی از منابع قابل‌اشتعال» رخ داده است.»

تاکنون گمانه‌زنی‌های غیررسمی سه احتمال در مورد مواد اشتعال‌زا مطرح کرده؛ سدیم پرکلرات، نیترات آمونیوم،هیدروژن پراکسید.

سعید جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که در گفتگویی با ایلنا-که چندی بعد آن را از خروجی خود حذف کرد- به شرح واقعه پرداخته، نیز به نظر از محتویات اشتعال یافته بی‌اطلاع بوده است. چنانکه گفت: «قدرت و شدت انفجار، شعاع تخریب و سایر ویژگی‌های این حادثه حاکی از وجود محموله‌هایی فوق‌العاده خطرناک بود.» او نیز صرفاً به گمانه زنی پرداخته و گفت: «طبق کنوانسیون FAL و مقررات بندری، این محموله‌ها باید رسماً و به صورت مکتوب به عنوان کالای خطرناک اظهار می‌شدند. اما متأسفانه این کالا‌ها تحت عنوان کالای معمولی بسته‌بندی و تحویل بندر شده بودند.»

وی مهم‌ترین علت وقوع حادثه را «عدم اظهار صحیح کالای خطرناک» دانسته؛ به گفته او؛ «کالا‌های تحویلی فاقد برچسب و اسناد لازم برای شناسایی به عنوان کالای خطرناک بوده‌اند.»

فعالیت های شرکت سینا

وی در تشریح مقررات حمل و نقل و انبار کالا‌های خطرناک گفت: «در این فرآیند، از لحظه تخلیه تا انبار و بالعکس، تمامی عملیات حمل‌ونقل زمینی و دریایی باید بر اساس آیین‌نامه کالا‌های خطرناک انجام شود. در واقع مسئولیت بندر و کارگزاران بندری، بسته به اطلاعاتی است که متولیان حمل در زمان اظهار به گمرکات ارائه می‌کنند.»

جزئیاتی درباره فعالیت های شرکت سینا 

شركت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سال ۱۳۶۶ فعالیت خود را آغاز کرد.فعالیت های بندری بوشهر، نوشهر، بندر امام خمینی و منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بندر عباس را در دست دارد و از سال ۱۳۹۲ با نماد حسینا در بازار فرابورس ایران فعال است. براساس اطلاعاتی که در سایت شرکت سینا درج شده است، در حوزه حمل و نقل شرکت توسعه خدمات دریایی وبندری سیناـ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها شناخته می‌شود این شرکت در خدماتی همچون تخلیه و بارگیری شناور‌های سبک و سنگین، مدیریت و انبارداری پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی، حمل و نقل بین پایانه‌ای، خدمات اسنادی برخط به مشتریان، حراست، صیانت وحفاظت از اموال و کالا‌های مشتریان، نگهداری و نگهداشت ماشین آلات و تجهیزات استراتژیک بندری فعالیت دارد. همچنین این شرکت از سال ۱۳۷۸ به عنوان اپراتور ترمینال‌های کانتینری مشغول فعالیت است. 

براساس اطلاعات دنیای اقتصاد؛  ۲۲.۶ درصد از سهام این شرکت متعلق به بنیاد مستضعفان است. شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان مالکیت ۴۶ درصدی این شرکت را دارد و دفتر اصلی این شرکت در تهران است.

براساس خبر تنظیم شده از سوی روابط عمومی این شرکت، اخیراً «شرکت بندری سینا به عنوان مجموعه برتر بنیاد مستضعفان در حوزه تعالی سرمایه انسانی» معرفی شده است. 

محوطه اختصاصی سینا در بندر شهید رجایی

محوطه اختصاصی سینا در بندرعباس و در جاده بندر عباس گمرک شهید رجایی واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند محوطه خط نقره‌ای قشم و انبار فرآورده‌های نفتی اوپک اسکله شهید رجایی و پایانه کانتینری اختصاصی شرکت عرش باختر ساحل و باسکول گمرک و خط نقره‌ای قشم قرار گرفته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بندر شهید رجایی
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۸
1
5
مملکت که معلومه دست چه گروهیه!!! ولی رویداد ۲۴ شما مطمئنی لنز دوربینت درسته؟ مطمئنی روز مذاکره یی پیام این ور آب به اونور آب نبود؟ مطمئنی پیام این نبود؟!!! " دیه گو گارسیا و ب۲ نداریم کله خراب که داریم انگار هواپیمای اوکراینی یادتون رفت "
لطفا لنز دوربینت رو درست کن رویداد ۲۴ عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۸
0
5
بنیاد مرفهان با همکاری تنگاتنگ خودش و برادران قاچاقچی باعث این درد و آلام اند!! اگر قوه قضائیه مستقل و قوی ای داشتیم شدیدا با این دو باید برخورد میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۸
0
4
همه سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا متعلق به شرکت های وابسته به بنیاد مستضعفان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۹
0
1
نهاد مسئول و مدیران انتصابی آن هیچ اظهار نظری نمی کنند . چون اصلا نیازی به این کار نمی بینند . آن ها حتی از قوه قضاییه هم بزرگتر و خودی تر هستند . نیلزی نیست که به کسی توضیح دهند . اگر هم روزی قرار باشد توضیح دهند ، خواهند گفت : حادثه در همه جا اتفاق می افتد ! کسی هم که باید همین جمله کوتاه را برای تبرئه آن ها قبول کند ، قبول می کند .
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۹
2
0
بالاخره مشخص میشه چون روزی است بنام قیامت از بنده پنهان بشه ازخدا که پنهان نمیمونه دنیا دار مکافات است
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
اونهایی که این مواد را وارد کردند اصلا مثل شما اعتقاد ندارد و در این 45 سال مکافاتی ندیدند .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
0
2
من تا حالا فکر میکنم بنیاد مستصعفان فقط صندوق صدقات نصب میکنه و پول توشو خالی میکنه نگو موشک هم هوا میکرده
نظرات شما